Hennie Janssen

‘Ik beschouw de dood als iets moois en probeer de dood te transformeren tot iets nieuws, nieuw leven.’ Aldus Hennie Janssen in een film over één van zijn kunstprojecten ‘vergankelijkheid met de stroom mee’.

Nog volop productief als kunstenaar is Hennie in maart 2016 op 61-jarige leeftijd plotseling overleden. Toen ik, zijn dochter, voor het eerst na zijn overlijden de deuren van zijn atelier opensloeg, viel ik in een zee van verwondering. Ruim 200 vierkante meter gevuld met kunstwerken, verzamelingen, uitprobeersels en gedachtenspinsels. Een doolhof in het hoofd van de kunstenaar. Veel nog ongezien omdat Hennie niet snel met zijn werk naar buiten wilde treden. Samen met een team van vrienden en kunstliefhebbers hebben we alles zorgvuldig gedocumenteerd, opgeruimd en opgeslagen. Met deze website bieden we een virtueel en duurzaam platform voor Hennie’s werk als kunstenaar.

                  Loes Janssen, dochter van Hennie

In de jaren 80 zette Hennie zich al in voor een duurzamere wereld d.m.v. kleinschalig mens- en milieuvriendelijk ondernemen; een hoofd vol ideeën voor een beter milieu. Geïnspireerd door Joseph Beuys wilde hij zijn creativiteit inzetten voor het behoud van deze wereld. In zijn werkplaats verzamelde en hergebruikte hij allerlei soorten afval en zette deze om in nieuw werk. De schoonheid van de vergankelijkheid, en de liefde die in eenvoud schuilt, probeerde hij te vertalen in kunstprojecten. De oerkracht van de natuur en de mens die daar grip op wil hebben, vormde een belangrijke drijfveer in zijn werk. Hennie was een idealist. Rebels, maar ook kwetsbaar.

In 2004 ontkiemde er spontaan tussen de stoeptegels van Hennie’s tuin een zaadje dat in zes jaar tijd uitgroeide tot een uitzonderlijke boom: de Anna Paulowna boom. Door zijn oorsprong uit China wordt hij ook wel de Chinese Keizersboom genoemd. Gezien de rijke geschiedenis van de boom, vond Hennie het toeval dat één zaadje van deze soort tussen zijn stoeptegels ging groeien, mateloos fascinerend en verwonderlijk. Vanaf 2010 is hij alles wat van de boom op de grond viel, gaan verzamelen. Blaadjes, klein en groot, zaaddozen, bloemetjes, kroontjes, alles werd ordelijk gesorteerd en verwerkt tot een kunstwerk. De verwondering voor deze boom werd voor hem een onuitputtelijke bron van inspiratie.

Na zijn afstuderen in 1982 aan de Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving in Tilburg, is Hennie zich na een aantal jaar gaan richten op kleinschalig duurzaam ondernemen en liet hij zijn werk als beeldend kunstenaar achter zich liggen. Toen de Anna Paulowna boom in 2010 zijn eerste vruchten afwierp, ging Hennie zich weer fulltime als beeldend kunstenaar manifesteren. De naam Kabkunst ontstond uit zijn oude bedrijfsnaam K.A.B. (Kringloop Advies Bureau), waarmee hij zijn gedachtegoed van het streven naar een duurzamere wereld wilde doorzetten in zijn werk als kunstenaar.

Hennie maakte zowel ruimtelijk-, tweedimensionaal-, conceptueel en videowerk. Hij noemde zijn werk vaak legosteentjes of relikwieën. Nadat hij zich met zijn kunst in een pand aan de markt van Oirschot manifesteerde, waarin vooral de ontmoeting met mensen centraal stond, zonderde Hennie zich de laatste twee jaar af in zijn atelier achter het Montfortanenklooster in Oirschot. Deze website nodigt je uit om te navigeren door zijn kunstprojecten, die hopelijk als kleine puzzelstukjes samen zullen vallen.

Nieuwsgierig naar Hennie Janssen als kunstenaar? Onderstaand filmportret is gemaakt door Docwerk.tv voor Omroep Brabant.